hallvar.

 

 

Formidlingsfilmer for Trondheim kunstmuseum


Mye av arbeidet til et museum foregår bak lukkede dører, hvor dyktige fagfolk på tvers av felt samarbeider tett med å planlegge hvordan kunsten skal kunne bevares og formidles på best mulig måte. Enkelte ting må planlegges måneder frem i tid, og mange verk er så gamle at det kreves spesialkunnskap om materialene for å sørge for at kunsten skal tåle tidens tann. Oppi alt dette beveger jeg meg rundt med kamera, prater med avdelingsledere, kuratorer, kunstnere og formidlere og dokumenterer prosessen underveis.

 

Håkon Bleken på Gråmølna

Utstillingen "Vinden stryker natten vekk: Kunstgaven Håkon Bleken" gir publikum en sjanse til å oppleve en av Norges viktigste kunstgaver. På Trondheim kunstmuseum kan man bli kjent med Håkon Blekens kunst og hans betydningsfulle bidrag. Tittelen, som er hentet fra en av hans kulltegninger, peker på det å avdekke noe som har vært skjult. Utstillingen knytter sammen gamle fortellinger og nye måter å forvalte museets samling på.


 

Anawana Haloba:
"How to (re)pair my grandmother’s basket"

En eksperimentell opera av den moderne billedkunstneren Anawana Haloba (født i 1978), inspirert av afrikansk filosofi og operatradisjoner.

 

Samlingsutstillingen: Å lære av kunstneren

Trondheim kunstmuseums Samlingsutstilling er noe av det mest krevende museet jobber med, og mange mennesker på tvers av fagfelt jobber iherdig for å fullføre den omfattende utstillingen.

Hans Ryggen: Pigmenter på papp

I 2023 gjennomfører Trondheim kunstmuseum tilstandsvurderinger av et stort antall malerier etter maleren Hans Ryggen (1894 – 1956). Mange av disse verkene har aldri sett dagens lys, og det kreves stødige hender og spesialkompetanse for å kunne bevare og forhåpentligvis kunne stille ut disse til publikum i fremtiden.

Å gjere det mjukt: Skulptur i Skulptursalen

Å gjere det mjukt er ei utstilling som leikar med måten å vise fram kunst på, i det som frå gammalt av vart kalla Skulptursalen på Trondheim kunstmuseum. Namnet har salen fått rett og slett fordi det var her skulpturane i samlinga blei vist. På den tida stod gjerne skulpturane plassert på høge pidestallar, på rekke og rad, helst tett inntil veggane. Mykje har endra seg sidan då.

Yaniya Mikhalina - Sisterless

Utstillingen Søsterløs presenterer fem arbeider av den tatariske kunstneren Yaniya Mikhalina. Utstillingens tittel er hentet fra en av verkene i utstillingen: Filmen Sisterless kretser rundt Albinas psykologiske virkelighet, sett gjennom en ung tatarisk kvinne i Russland. Albina drømte om å bli psykoanalytiker. I stedet gjennomgikk hun flere episoder med psykose og psykiatriske sykehusinnleggelser etter at søsteren Almira opplevde psykose og tok sitt eget liv.